Socialezekerheidsfondsen; inkomsten, uitgaven per maand, kasbasis 2014-2024
Gewijzigd op: 31 juli 2024
- Lijngrafiek
- Verticale staaf
- Horizontale staaf
- Let op: selectie wordt aangepast
Grafische presentatie
Delen
Gekopieerd naar klembord
- Tabeltoelichting
- Onderwerpen/classificaties
Tabelinformatie
Socialezekerheidsfondsen; inkomsten, uitgaven per maand, kasbasis 2014-2024
INHOUDSOPGAVE 1. Toelichting 2. Definities en verklaring van symbolen 3. Koppelingen naar relevante tabellen en artikelen 4. Bronnen en methoden 5. Meer informatie 1. TOELICHTING Deze tabel bevat kasgegevens op maandbasis over de inkomsten, uitgaven en het saldo van de socialezekerheidsfondsen (SZF). De gegevens komen rechtstreeks uit de boekhoudingen van de betreffende overheidsinstanties. In deze tabel worden de bedragen op kasbasis gepresenteerd. Dit betekent dat het moment van betalen het criterium is voor de boeking. De gepresenteerde gegevens sluiten niet aan bij de publicaties over de nationale rekeningen. Met deze tabel wordt invulling gegeven aan EU-richtlijn 2011/85. Deze richtlijn maakt deel uit van zes Europese wetgevende maatregelen die bekend staan onder de naam ‘Sixpack’. In 2024 is EU-richtlijn 2024/1265 door de Europese Raad aangenomen. Daarmee zijn de publicatieverplichtingen uit EU-richtlijn 2011/85 gewijzigd. Het CBS heeft daarom besloten om deze publicatie stop te zetten per verslagperiode juni 2024. Gegevens beschikbaar van januari 2014 tot en met juni 2024. Status van de cijfers: De cijfers over april, mei en juni 2024 hebben de status voorlopig. De cijfers over 2023, januari, februari en maart 2024 hebben de status nader voorlopig en de cijfers over 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022 hebben de status definitief. Aangezien deze tabel is stopgezet, worden de gegevens niet meer definitief gemaakt. Wijzigingen per 28 augustus 2024: Geen, deze tabel is stopgezet. Wanneer komen er nieuwe cijfers? Niet meer van toepassing. 2. DEFINITIES EN VERKLARING VAN SYMBOLEN Definitie: Socialezekerheidsfondsen Een subsector van de overheid. Tot de socialezekerheidsfondsen (SZF) behoren: - de toezichts- en uitvoeringsorganen van de wettelijke sociale verzekeringsregelingen zoals het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), waarin de vroegere uitvoeringsinstanties zijn samengegaan; - de sociale fondsen (bijvoorbeeld AOW-fonds, WW-fonds en WIA). De vroegere arbeidsongeschiktheidsregelingen voor overheidspersoneel (FAOP) vallen ook onder de wettelijke sociale verzekering. Verklaring van symbolen: niets (blanco) : het cijfer kan op logische gronden niet voorkomen . : het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim * : voorlopige cijfers ** : nader voorlopige cijfers De cijfers zijn afgerond op 1 decimaal. Hierdoor kan het voorkomen, dat de som van de detailgegevens afwijkt van het totaal. 3. KOPPELINGEN NAAR RELEVANTE TABELLEN EN ARTIKELEN Relevante tabellen: Het CBS publiceert een keur aan tabellen over de overheidsfinanciën op kwartaal- en jaarbasis, waarbij wèl volledig wordt aangesloten op de nationale rekeningen (anders dan in de huidige tabel). Bijvoorbeeld de tabel Overheid; inkomsten en uitgaven. Naast gegevens die aansluiten bij de begrippen uit de nationale rekeningen, publiceert het CBS ook gegevens over overheidsfinanciën die aansluiten bij de eigen administratie van overheidsorganen. Inkomsten en uitgaven volgens de eigen administratieve begrippen worden bijvoorbeeld gepubliceerd voor het Rijk; uitgaven en ontvangsten begrotingshoofdstukken. Verder publiceert het CBS ook Centrale overheid; inkomsten en uitgaven per maand op kasbasis 2014-2024. Relevante artikelen: Enhanced Economic Governance package. Meer informatie is te vinden op de themapagina Overheid en politiek. 4. BRONNEN EN METHODEN Een belangrijk verschil tussen de gegevens in deze tabel en in de tabellen van overheidsrekeningen is het boekingstijdstip. In deze tabel worden maandelijkse gegevens vermeld op kasbasis. In de tabellen van de nationale rekeningen worden gegevens per kwartaal en per jaar vermeld op transactiebasis. Het verschil tussen beide registratiewijzen wordt in de aansluitingstabel uitgelegd. De brongegevens komen rechtstreeks uit de boekhoudingen van de betreffende overheidsinstanties. Dit betekent dat inkomsten en uitgaven geboekt worden zoals de bron dit aangeeft, hierdoor kunnen terugontvangen uitgaven zowel bij de inkomsten als bij de uitgaven geboekt worden. Op grond van EU-richtlijn 2011/85 is Nederland verplicht om vanaf januari 2014 maandcijfers op kasbasis over inkomsten en uitgaven van de centrale overheid en de socialezekerheidsfondsen te publiceren. Met deze tabel wordt voor de socialezekerheidsfondsen aan deze verplichting voldaan. De onderzoeksmethode van deze tabel is te vinden in de onderzoeksbeschrijving Overheidsfinanciën volgens Sixpack. 5. MEER INFORMATIE Infoservice Copyright © Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen. Verveelvoudiging is toegestaan, mits het CBS als bron wordt vermeld.
-
Onderwerpen
-
Inkomsten
Inkomsten van de socialezekerheidsfondsen.
-
Totaal inkomsten
Inkomsten van de socialezekerheidsfondsen.
-
Wettelijke sociale premies
Sociale premies kunnen worden onderverdeeld in premies ten laste van werkgevers en premies niet ten laste van werkgevers. Premies die niet ten laste van werkgevers komen betreft het deel dat de huishoudens als werknemer, zelfstandige of niet-werkenden afdragen. Niet-werkenden betalen bijvoorbeeld sociale premies die geheven worden over hun sociale uitkering. Premies ten laste van werkgevers betreft het deel dat de huishoudens via de werkgevers afdragen.
-
Rijksbijdrage
Inkomensoverdracht vanuit de rijksoverheid.
-
Interne kasstromen
Inkomsten en uitgaven van instellingen die tot de socialezekerheidsfondsen behoren van/aan instellingen die tot de socialezekerheidsfondsen behoren.
-
-
Uitgaven
Uitgaven door de socialezekerheidsfondsen.
-
Totaal uitgaven
Uitgaven door socialezekerheidsfondsen.
-
Beloning van werknemers
De beloning voor geleverde arbeid door werknemers. Werknemers zijn alle ingezeten en niet-ingezeten personen die in Nederland in dienstbetrekking werkzaam zijn.
-
Uitkeringen en zorguitgaven
Uitgaven in geld of in natura, toegekend aan huishoudens om de financiële lasten te verlichten die voor die huishoudens voortvloeien uit een aantal risico's en behoeften (zoals ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, ouderdom, nabestaanden en werkloosheid).
-
Overdrachten
Inkomsten of uitgaven waar geen directe tegenprestatie tegenover staat of verwacht wordt, die geen belasting of sociale uitkering zijn. --- Onder de overdrachten vallen de subsidies, inkomens- en kapitaaloverdrachten.
-
Aankopen van goederen en diensten
Alle producten die in de verslagperiode zijn gekocht.
-
Interne kasstromen
Inkomsten en uitgaven van instellingen die tot de socialezekerheidsfondsen behoren van/aan instellingen die tot de socialezekerheidsfondsen behoren.
-
-
Kassaldo
Alle inkomsten minus alle uitgaven.
-
-
Perioden
-
2023 juni**
Nader voorlopige cijfers
-
2023 juli**
Nader voorlopige cijfers
-
2023 augustus**
Nader voorlopige cijfers
-
2023 september**
Nader voorlopige cijfers
-
2023 oktober**
Nader voorlopige cijfers
-
2023 november**
Nader voorlopige cijfers
-
2023 december**
Nader voorlopige cijfers
-
2024 januari**
Nader voorlopige cijfers
-
2024 februari**
Nader voorlopige cijfers
-
2024 maart**
Nader voorlopige cijfers
-
2024 april*
Voorlopige cijfers
-
2024 mei*
Voorlopige cijfers
-
2024 juni*
Voorlopige cijfers
-
Toon opties
Onderwerp
InkomstenTotaal inkomsten
Totaal inkomsten
InkomstenWettelijke sociale premies
Wettelijke sociale premies
InkomstenRijksbijdrage
Rijksbijdrage
InkomstenInterne kasstromen
Interne kasstromen
UitgavenTotaal uitgaven
Totaal uitgaven
UitgavenBeloning van werknemers
Beloning van werknemers
UitgavenUitkeringen en zorguitgaven
Uitkeringen en zorguitgaven
UitgavenOverdrachten
Overdrachten
UitgavenAankopen van goederen en diensten
Aankopen van goederen en diensten
UitgavenInterne kasstromen
Interne kasstromen
Kassaldo
Horizontale as
Maanden
-
periode
- Maanden
Variabelen kunnen gesleept worden naar de kop, rijen of kolommen van de tabel. In de kop is maar één item van een variabele te selecteren.
| |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2023 juni** | 2023 juli** | 2023 augustus** | 2023 september** | 2023 oktober** | 2023 november** | 2023 december** | 2024 januari** | 2024 februari** | 2024 maart** | 2024 april* | 2024 mei* | 2024 juni* | ||
Inkomsten Totaal inkomsten | mld euro | 35,4 | 10,8 | 9,8 | 10,0 | 11,3 | 11,6 | 24,5 | 14,5 | 9,5 | 10,1 | 12,5 | 13,5 | 45,5 | |
Wettelijke sociale premies | mld euro | 14,7 | 7,5 | 7,3 | 7,4 | 7,6 | 8,0 | 8,2 | 10,8 | 7,0 | 7,6 | 8,5 | 9,7 | 13,4 | |
Rijksbijdrage | mld euro | 20,3 | 2,9 | 2,1 | 2,2 | 3,3 | 3,3 | 16,0 | 3,4 | 2,3 | 2,3 | 3,6 | 3,5 | 31,7 | |
Interne kasstromen | mld euro | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,5 | |
Uitgaven Totaal uitgaven | mld euro | 12,6 | 12,7 | 13,6 | 13,0 | 12,1 | 13,5 | 12,1 | 12,4 | 12,8 | 13,4 | 12,5 | 14,8 | 13,4 | |
Beloning van werknemers | mld euro | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | |
Uitkeringen en zorguitgaven | mld euro | 11,7 | 11,9 | 12,9 | 12,4 | 11,3 | 12,9 | 11,4 | 11,7 | 11,8 | 12,5 | 11,8 | 14,0 | 12,5 | |
Overdrachten | mld euro | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | |
Aankopen van goederen en diensten | mld euro | 0,3 | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,3 | 0,5 | 0,3 | 0,2 | 0,1 | 0,3 | |
Interne kasstromen | mld euro | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,5 | |
Kassaldo | mld euro | 22,8 | -1,9 | -3,8 | -3,1 | -0,8 | -1,8 | 12,4 | 2,1 | -3,3 | -3,3 | 0,0 | -1,3 | 32,1 |
Bron: CBS