Binnenvaart; goederenvervoer, vervoerstroom, goederensoort
Gewijzigd op: 18 april 2024
- Lijngrafiek
- Verticale staaf
- Horizontale staaf
- Let op: selectie wordt aangepast
Grafische presentatie
Delen
Gekopieerd naar klembord
- Tabeltoelichting
- Onderwerpen/classificaties
Tabelinformatie
Binnenvaart; goederenvervoer, vervoerstroom, goederensoort
INHOUDSOPGAVE 1. Toelichting 2. Definities en verklaring van symbolen 3. Koppelingen naar relevante tabellen en artikelen 4. Bronnen en methoden 5. Meer informatie 1. TOELICHTING Deze tabel bevat gegevens over de vervoersprestatie van binnenvaartschepen over het Nederlandse grondgebied. Het betreft het totaal van het binnenlands vervoer, aan-, af- en doorvoer. De tabel bevat vervoerd ladinggewicht, ladingtonkilometers en containereenheden. Deze worden uitgesplitst naar vervoersstroom en goederensoort. Gegevens beschikbaar vanaf: Jaarcijfers beschikbaar vanaf 2012. Status van de cijfers: De cijfers in deze tabel hebben een voorlopig karakter. Wijzigingen per 18 april 2024: De jaarcijfers over 2023 zijn toegevoegd. Wanneer komen er nieuwe cijfers? De nieuwe cijfers komen binnen 6 maanden na afloop van het verslagjaar. 2. DEFINITIES EN VERKLARING VAN SYMBOLEN Definities: Vervoerstroom Richting van het vervoer. Binnenlands vervoer Goederenvervoer, waarbij zowel de plaats van lading als de plaats van lossing in Nederland ligt. Aanvoer Internationaal goederenvervoer tussen een buitenlandse plaats van lading en een Nederlandse plaats van lossing. Afvoer Internationaal goederenvervoer tussen een Nederlandse plaats van lading en een buitenlandse plaats van lossing. Doorvoer Internationaal goederenvervoer door Nederland, zonder overlading, waarbij zowel de plaats van lading als de plaats van lossing buiten Nederland liggen. Goederensoort (NST 2007) Uniforme goederennomenclatuur voor de vervoersstatistiek, 2007 (NST 2007) De classificatie van goederen die gebruik maakt van een indeling gebaseerd op de 'Nomenclature uniforme des marchandises pour les Statistiques de Transport, 2007'. Deze codering is vanaf het referentiejaar 2008 van kracht binnen de lidstaten van de Europese Unie. Vervoerd ladinggewicht Het totale gewicht van de vervoerde goederen plus het gewicht van de verpakking en (in geval van roro- of containervervoer) het leeg gewicht van de transporteenheid. Ladingtonkilometer De uniforme meeteenheid voor de vervoersprestatie, overeenkomend met de verplaatsing van één ton lading (1000 kg) over een afstand van één kilometer. Containereenheden Standaardeenheid voor het tellen van containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals. Deze eenheid wordt uitgedrukt in aantallen TEU (Twenty foot equivalent unit). Verklaring van symbolen: niets (blanco) : het cijfer kan op logische gronden niet voorkomen . : het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim * : voorlopige cijfers ** : nader voorlopige cijfers De cijfers voor tonnen zijn afgerond op duizendtallen, de cijfers voor tonkilometers op miljoenen en de cijfers voor teu op duizendtallen. Hierdoor kan het voorkomen, dat de som van de detailgegevens afwijkt van het totaal. 3. KOPPELINGEN NAAR RELEVANTE TABELLEN EN ARTIKELEN Relevante tabellen: - Binnenvaart; goederenvervoer, aan- afvoer, landen, goederensoort - Binnenvaart; goederenvervoer, vervoerstroom, soort lading De tabel is een voorzetting van de tabel Binnenvaart; goederenvervoer, vervoerstroom, goederensoort, 2007-2021 Meer informatie is te vinden op de themapagina Verkeer en vervoer. 4. BRONNEN EN METHODEN De onderzoeksmethode van deze tabel is te vinden in de onderzoeksbeschrijving Binnenvaart. 5. MEER INFORMATIE Infoservice Copyright (c) Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen Verveelvoudiging is toegestaan, mits het CBS als bron wordt vermeld.
-
Onderwerpen
-
Vervoerd ladinggewicht
Het totale gewicht van de vervoerde goederen plus het gewicht van de verpakking en (in geval van roro- of containervervoer) het leeg gewicht van de transporteenheid.
-
Ladingtonkilometer
De uniforme meeteenheid voor de vervoersprestatie, overeenkomend met de verplaatsing van één ton lading (1000 kg) over een afstand van één kilometer.
-
Vervoerde containers
TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) Een statistische eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals. Eén ISO-container van 20 voet (6,10 m) is gelijk aan 1 TEU. Eén ISO-container van 40 voet is gelijk aan 2 TEU's. Eén container van meer dan 20 en minder dan 40 voet is gelijk aan 1,50 TEU. Eén container van meer dan 40 voet is gelijk aan 2,25 TEU's.
-
-
Vervoerstromen
-
Totaal
Vervoerstroom Richting van het vervoer.
-
Binnenlands
Binnenlands goederenvervoer Goederenvervoer waarbij zowel de plaats van lading als de plaats van lossing in Nederland ligt.
-
Aanvoer
Internationaal goederenvervoer tussen een buitenlandse plaats van lading en een Nederlandse plaats van lossing.
-
Afvoer
Internationaal goederenvervoer tussen een Nederlandse plaats van lading en een buitenlandse plaats van lossing.
-
Doorvoer
Internationaal goederenvervoer door Nederland, zonder overlading, waarbij zowel de plaats van lading als de plaats van lossing buiten Nederland liggen.
-
-
Goederensoort
-
Totaal
Goederennaamlijst NST 2007 De classificatie van goederen die gebruik maakt van een indeling gebaseerd op de NST 2007. Deze codering is vanaf het referentiejaar 2008 van kracht binnen de lidstaten van de Europese Unie. NST 2007 is een classificatiesysteem voor producten en activiteiten en houdt rekening met de economische activiteit waaruit de goederen afkomstig zijn. Het eerste niveau van de NST-classificatie (de twintig afdelingen) wordt gebruikt voor de indeling van het soort goederen. NST 2007 afdelingen 01 Producten van de landbouw, jacht en bosbouw; vis en andere visserijproducten 02 Steenkool en bruinkool; ruwe aardolie en aardgas 03 Metaalertsen en andere delfstoffen; turf; uranium en thorium 04 Voedings- en genotmiddelen 05 Textiel en textielproducten; leder en lederwaren 06 Hout, hout- en kurkwaren (m.u.v. meubelen); vlecht- en mandenmakerswerk; pulp, papier en papierwaren; drukwerk en opgenomen media 07 Cokes en geraffineerde aardolieproducten 08 Chemische producten en synthetische of kunstmatige vezels; producten van rubber of kunststof; splijt- en kweekstoffen 09 Overige niet-metaalhoudende minerale producten 10 Metalen in primaire vorm; producten van metaal, andere dan machines en apparaten 11 Machines, apparaten en werktuigen, n.e.g.; kantoormachines en computers; elektrische machines en apparaten, n.e.g.; radio-, televisie- en telecommunicatieapparatuur; medische apparatuur en instrumenten, precisie- en optische instrumenten, uurwerken 12 Transportmiddelen 13 Meubelen; overige industrieproducten, n.e.g. 14 Secundaire grondstoffen; gemeentelijk afval en overig afval 15 Brieven, pakketten 16 Uitrusting en materiaal voor het vervoer van goederen 17 Vervoerde goederen in het kader van particuliere of bedrijfsverhuizingen; door reizigers begeleide bagage en artikelen; voor reparatiedoeleinden vervoerde voertuigen; overige niet voor de markt bestemde goederen, n.e.g. 18 Gegroepeerde goederen: diverse soorten goederen die gezamenlijk worden vervoerd 19 Niet identificeerbare goederen: goederen die om de een of andere reden niet te identificeren zijn en daarom ook niet in de groepen 01 tot en met 16 kunnen worden opgenomen 20 Overige goederen, n.e.g.
-
-
Perioden
-
2012*
Voorlopige cijfers
-
2013*
Voorlopige cijfers
-
2014*
Voorlopige cijfers
-
2015*
Voorlopige cijfers
-
2016*
Voorlopige cijfers
-
2017*
Voorlopige cijfers
-
2018*
Voorlopige cijfers
-
2019*
Voorlopige cijfers
-
2020*
Voorlopige cijfers
-
2021*
Voorlopige cijfers
-
2022*
Voorlopige cijfers
-
2023*
Voorlopige cijfers
-
Variabelen kunnen gesleept worden naar de kop, rijen of kolommen van de tabel. In de kop is maar één item van een variabele te selecteren.
| |||||
---|---|---|---|---|---|
| |||||
| Vervoerd ladinggewicht | Ladingtonkilometer | Vervoerde containers | ||
1 000 ton | mln tonkm | 1 000 teu | |||
Totaal | 2012* | 342 314 | 46 593 | 4 652 | |
2013* | 347 819 | 47 618 | 4 772 | ||
2014* | 357 027 | 48 167 | 5 126 | ||
2015* | 349 088 | 46 839 | 5 096 | ||
2016* | 354 177 | 47 606 | 5 100 | ||
2017* | 359 067 | 47 926 | 5 319 | ||
2018* | 349 189 | 45 855 | 5 135 | ||
2019* | 347 541 | 46 174 | 5 070 | ||
2020* | 335 760 | 44 089 | 5 106 | ||
2021* | 357 507 | 46 578 | 5 310 | ||
2022* | 345 449 | 44 548 | 5 078 | ||
2023* | 327 478 | 41 630 | 4 439 | ||
Binnenlands | 2012* | 100 621 | 11 947 | 1 627 | |
2013* | 102 526 | 12 385 | 1 696 | ||
2014* | 109 534 | 12 673 | 1 832 | ||
2015* | 110 029 | 12 861 | 1 881 | ||
2016* | 112 823 | 13 224 | 1 949 | ||
2017* | 112 068 | 12 949 | 2 036 | ||
2018* | 119 007 | 13 411 | 2 097 | ||
2019* | 114 682 | 13 275 | 2 113 | ||
2020* | 115 470 | 13 043 | 2 207 | ||
2021* | 119 069 | 13 366 | 2 317 | ||
2022* | 115 324 | 12 800 | 2 303 | ||
2023* | 110 547 | 12 057 | 2 076 | ||
Aanvoer | 2012* | 66 659 | 8 850 | 956 | |
2013* | 63 452 | 8 475 | 900 | ||
2014* | 64 332 | 8 671 | 937 | ||
2015* | 63 216 | 8 405 | 926 | ||
2016* | 65 455 | 8 706 | 856 | ||
2017* | 68 231 | 9 074 | 913 | ||
2018* | 64 695 | 8 631 | 833 | ||
2019* | 66 333 | 8 743 | 771 | ||
2020* | 66 215 | 8 715 | 777 | ||
2021* | 67 501 | 8 843 | 782 | ||
2022* | 60 828 | 8 002 | 705 | ||
2023* | 60 717 | 7 963 | 633 | ||
Afvoer | 2012* | 128 096 | 17 718 | 1 147 | |
2013* | 133 925 | 18 527 | 1 178 | ||
2014* | 135 405 | 18 716 | 1 264 | ||
2015* | 132 242 | 18 174 | 1 186 | ||
2016* | 127 406 | 17 447 | 1 111 | ||
2017* | 128 410 | 17 444 | 1 226 | ||
2018* | 120 053 | 16 276 | 1 188 | ||
2019* | 118 581 | 16 026 | 1 122 | ||
2020* | 109 001 | 14 655 | 1 105 | ||
2021* | 123 208 | 16 332 | 1 190 | ||
2022* | 125 212 | 16 409 | 1 103 | ||
2023* | 113 109 | 14 598 | 874 | ||
Doorvoer | 2012* | 46 936 | 8 077 | 920 | |
2013* | 47 914 | 8 229 | 996 | ||
2014* | 47 754 | 8 105 | 1 092 | ||
2015* | 43 600 | 7 397 | 1 102 | ||
2016* | 48 492 | 8 227 | 1 183 | ||
2017* | 50 357 | 8 458 | 1 143 | ||
2018* | 45 433 | 7 535 | 1 016 | ||
2019* | 47 943 | 8 129 | 1 063 | ||
2020* | 45 073 | 7 674 | 1 016 | ||
2021* | 47 728 | 8 036 | 1 020 | ||
2022* | 44 084 | 7 335 | 966 | ||
2023* | 43 103 | 7 011 | 855 |
Bron: CBS